четвртак, 20. март 2014.

Dekupaž

Još jedna zanimacija kojom se bavim kad bih da izlečim popucale nerve :D

Salvetna tehnika ili dekupaž koja se razvila u Kini najpre. Oni su koristili više slojeva salvete (papira) kako bi se dobio izgled realnog nacrtanog motiva, sa volumenom i dubinom, da bi izgledao realnije, tj. da bi motiv izgledao kao 3D (po modernom rečniku)- stvaran. Kasnije se ova tehnika proširila kroz celu Evropu, a potom i po celom svetu. Kroz decenije se tehnika menjala tj. dobijala nove tehnike ili pak pravce jer su se unosile nove ideje, novi materijali i načini rada. 
Sada retko ko radi staru tehniku- nanošenje više slojeva motiva kako bi izgledao realnije. Sada su tu drugi načini da bi se to dobilo- sospesso trasparente, ali to je baš 3D izgled koji se može opipati, koji štrči sa predmeta na kome se vršio dekupaž. Postoje i 3D glazure tj. lak. Sada je to sve razvijenije, raznih materijala ima na tržištu pa se svašta novo i može stvoriti, još nekih novih pravaca. 

Postoje materijali koji su pravi, namenjeni dekupažu, ali su izuzetno skupi. Ali uvek postoji izlaz i jeftinija varijanta, a da sve to izgleda lepo. Potrebna je samo volja, malo veštine i mnogo vežbanja, kao i u svemu što radimo u životu. 

Osnovni materijali su:
  • Bela boja za beton
  • Tempere kao jeftinija varijanta u odnosu na akrilne boje (ali kod Kineza i na pijacama i malim uvučenim radnjama možete naći mnogo čega zanimljivog i jeftinog, i to baš ono što vam je preko potrebno. Samo treba imati vremena i obilaziti grad(ove). Samo...)
  • Lak za drvo, ali za unutrašnje korišćenje, nikako lak za brodove i čamce osim ako ne dekupažirate bicikl ili nešto generalno veliko što bi bilo izloženo suncu i kiši i vetru, ali tada morate raditi napolju, na prometnom mestu, gde uvek imate strujanje vazduha, pošto takav lak nije baš za udisanje. I tu opet imamo sjajni lak, mat lak, pucajući lak i tako dalje.
  • Četkice, od malih do najvećih. Trebaju biti čvrste, ali malko mekane, spljosnute. Mogu i poslužiti i one za vodene bojice, ali one su za sitne ispravke pomoću tempera.
  • Lepak za drvo (ja lično ne koristim, ne bih znala reći zašto tačno, samo se nekako nametnulo pošto već imam lak)
  • I salvete. Sastoji se iz tri dela, a nama je potreban onaj prvi, na kome se nalaze motivi. 

   -Prvo što treba uraditi je srediti površinu ako se radi o drvetu, ispolirati mekanom šmirglom.  Ako je reč o staklenoj površini, tu bih preporučila grund kao i na plastičnim predmetima. A evo i zašto. Grund se pravi od drvofiksa (lepak), malo vode i bele akrilne boje (bela boja za beton, bela tempera), i taj lepak će se lepo zalepiti za te, po meni, klizave površine, što je meni najbitnije, i kasnije se neće desiti da osnova puca i raspada se. Možete nanositi sunđerom pa dobijete nešto poput reljefne površine ili četkom kako biste dobili ravnu površinu. Bitno je da su sve površine suve pre bilo kakve radnje i da je drvena površina očišćena od onih sitnih grmuljica koje ostanu nakon šmirglanja.

   -Sredili ste površinu drvenog predmeta, naneli grund na stakleni predmet, ostavili da se osuši dobro, i potom naneli boju (tempera, akrlina, boja za beton). Što se tiče boje. Možete koristiti belu, ako želite da vam površina bude bela, ili pak koristite neku drugu boju-plavu, roze, žutu.. kao i mešanje boja tj. prelivanje ili kako bih ja nazvala nabacivanje boja po površini, prskanje boja, ili da mešate belu sa nekom drugom bojom pa dobijete neku nežniju nijansu roze, žute, plave.. Mašti na volju.

   -Potom ostavite obojeni predmet da se osuši. Bitno je da se dobro osuši svaki sloj čega god da nanosite pre nanošenja sledećeg sloja nečega.

   -Zatim, uzimate lak (moja varijanta, ali možete i lepak) i nanesete svuda ili na određenim mestima gde će biti motiv(i) (lepak možete nanositi samo tamo gde je potrebno, gde ćete naneti motiv(e)) po predmetu i ostavite jedno 15-20 minuta, osim ako ste istrenirani pa znate da stavljate u tankom sloju lak/lepak, i onda stavite motiv, ali lagano, lagano, i onda krećete od sredine ka vani da peglate prstima. Možete i mekanom suvom četkicom ili malko da zahvati vodu ili lepak, ali je uvek sigurnije prstima kako se ne bi napravili nabori ili kako se ne bi iscepala salveta. (Postoji varijanta da se nanese lak svuda ili lepak, ostavi da se osuši dobro, ali pod dobro, misli se na 12h ili pak i više, i onda naneti motiv peglajući ga peglom za veš, a preko motiva se stavi papir za pečenje, mada sam ja na par mesta i bez njega (vršila korekcije). I ovo ne preporučujem na plastične površine niti upotrebu pare)

   -I nakon toga ostavite da se dobro osuši, ja bih tada išla na 6h do 12h jer posle ide lak, bilo da nanosite tanak sloj ili deblji sloj, salveta upija, porozna je i lako se kida, zato je bitno da se ona osuši, da se skameni sa onim slojem laka/lepka koji je bio ispod nje, i onda kad se nanese sloj laka preko nje, ona se neće omekšati, neće upiti i neće se kidati i neće se napraviti oni nabori. I za sve ovo treba strpljenja jer je tu mnooooogo sušenja potrebno. Najbolje je jedan dan obojiti sve, ili svaki dan drugi predmet kako biste se uvek zanimali nečim, kako je vama lakše. Probala sam jednom sušiti boju fenom (naravno odmah udarila po turbo brzini i vrelini), ali sam na taj način dobila crackle stile, tj. pucajući stil :D Jeste da mi se to svidelo, ali ne baš tad za ono što sam htela raditi :D

   -Sve moguće ispravke po motivu sa bojama (želite da sredite list, laticu, da postignete neki efekat svetlosti, izraženiju boju..) radite pre nanošenja laka preko salvete i pre nego se osuši onaj deo koji je ispod salvete nanesen. Tada bi bilo najbolje i da se ispod salveta zaista nanese veoma tanak sloj lepka/laka, kako bi salveta upila dovoljno, taman koliko treba kako bi ostavila dovoljno "prostora" da upije i boju, a opet da se ne razlije boja svuda po salveti. Tu zaista treba biti spretan, i da boja (tempera, akrilna, boja za beton) sadrži veoma malo vode ili pak nimalo, kako se ne bi boja rasula po salveti.

   -Jednom ću baš morati da uslikam kako ja to radim. Postupno. Nisam izmislila ništa novo ni fascinantnije od ostalih, ali eto, da pomognem nekako i prikažem nešto. Smatram sebe i dalje početnikom i lošim u odnosu na druge koji, izvin'te na izrazu, izuvaju kako fenomenalno rade! Sjajno i odlično! Divno uklope boje i motive i raspored, srede predmet da izgleda skupoceno i pre svega su precizni i uredni, za razliku od mene koja sam baš pravi dete-umetnik- umazana od uha do uha, od glave do pete i sve oko mene i što je najgrđe, ja sam tada toliko sretna da ja nikome ne mogu opisati. Poput deteta koje skoči svom snagom u neku baruštinu pa se sve ispoliva, isprlja, iskvasi pa izađe iz bare pa opet uskoči u nju i sve tako dok ne izbaci svu vodu iz bare ili dok ga majka ne povuče i odere od batina. A onda kad se ukaže nova prilika i nova baruština, idemo opet :D Ovako je bilo i kad sam slikala temperama, grafitima, kredama, voštenim... Mnošto boja.

Evo par mojih zanimacija:





9 коментара:

  1. Baš su ti lepe zanimacije! Nežne i vesele.
    Detaljno si opisala sve što u principu zanima nekoga ko počinje sa dekupažom. Ali, moram priznati, poslednji pasus IZUVA, sad ti d'izviniš. :p Preslatko i iz srca. I taj osećaj koji imaš dok radiš, to je jedino i bitno.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala :)
      Kad sam videla tvoje stvarčice, oduševila sam se i još jednom potvrdila ono što sam napisala gore, da ima ljudi koji to savršeno rade, čiji su radovi besprekorni, savršeni, prava remek dela!
      Da, slažem se, mislim da je to jedino i bitno :) Zato se uvek ovim zanimacijama i vraćam :)

      Избриши
  2. Одговори
    1. Hvala :) Za četkama su svi ludi :D Jednu sam već sredila i poklonila za rođendan (što je ispalo kao super potez) i još dve ostaju da ih sredim. Moju ogromnu ne bih još dirala dok se ne pohaba fabrički izlakiran deo.

      Избриши
  3. Super post :)
    mogu ti reci da sam ja na nivou pocetnika, ovo tvoje mi deluje kao ipak neki napredni nivo :) jako lepo i pedantno uradjeno... Jeste cetka onako na prvu loptu, ali meni su preslatke i kutijica sa kapkejkom i teglica :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Samo da dodam, tek sad vidim da je ovaj post dosta star, ja bila ubedjena da je poslednji objavljen.. ne znam kako se zadesih cak ovde x)

      Избриши
    2. heheh :D Dosta su slični nazivi pa možda zato :D Hvala :) Imam ja još da učim i da radim. Kad vidim nečije radove, shvatim da su moji radovi više nekako detinjasti i ugušeni bojama. Ali dobro :D
      Kako se ti snalaziš u ovome? Da li si objavila nešto od dekupažnih stvari na blogu?
      Dekupaž je nepresušan izvor stvaranja, još kad se mogu ukombinovati više umetničkih tehnika bude sjajno delo na kraju. :)

      Избриши
    3. Moguce da je zato x) ma dobro... svako ima svoj stil, meni licno se ovo tvoje bas svidelo :)
      Ja sam pomalo nestalna s dekupaziranjem, zapravo uhvati me nekoliko dana da napravim par stvari, pa onda mesecima nista, i opet u krug :)) kacila sam nesto na blog, mislim da su u pitanju tvrde korice svesaka i osvezavanje starog albuma... Ali sad si me ovim podsetila, mozda bih mogla pred praznike da se malo aktiviram po tom pitanju.. Ocekujem i od tebe nove komade! :))

      Избриши
    4. Nisi jedina, uopšte se ne nerviraj oko toga :D I ja zabušavam od prošle godine :D I sad sam krenula nešto sa novinama, da pravim korpu, pa sam još na motanju. Iskreno, sporo sve ide, pa zato i otaljavamo, ali najbolje je jedan dan sve to išmirglati, spremiti, ofarbati u osnovnu boju i posle kad se nakupi i naiđe volja samo salvetama ukrasiti. Meni jedino tako uspeva jer me bojenje malo smori, a sa salvetama je najbolji deo :D Od mene će korpa verovatno biti i neki DIY postić što se tiče novogodišnjih postova, sve je to dečje, ali može da probudi ideje :D Idem da pogledam album i sveske :)

      Избриши